Trwałość – co ile wymienia się implanty?

Implanty zębowe, są nie bez przyczyny często nazywane „trzecimi zębami”. To rewelacyjne rozwiązanie stomatologiczne, pozwalające na odbudowę niepełnego uzębienia. Dzięki implantom możesz znowu cieszyć się podniesioną samooceną, lepszym humorem i po prostu pięknym, zdrowym uśmiechem. Implanty zębowe to obecnie najbardziej korzystny – zarówno z perspektywy fizjologii, jak i estetyki – sposób na radzenie sobie z ubytkami w uzębieniu. Testy i badania wskazują jednoznacznie na to, że implanty zębowe Poznań są zarówno bezpieczne, jak i estetyczne. Jednakże jaka jest jednak ich trwałość? Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj również: Co jest lepsze implanty czy mostek?

Trwałość implantów a czynniki biologiczne

Proces osteointegracji ma ogromny wpływ na trwałość implantów zębowych. Zjawisko to polega na wrastaniu komórek kostnych, czyli osteoblastów w będącą implantem tytanową śrubę. Czas trwania tego procesu jest różny w zależności od umiejscowienia implantu. Zrośnięcie się implantu z żuchwą może trwać od trzech do sześciu miesięcy,. W przypadku szczęki okres ten wynosi od sześciu do nawet ośmiu miesięcy. Czas ten jest zmienny i zależny od wielu czynników osobniczych.

Jeżeli pomiędzy tkankami kostnymi a implantem nie powstanie swego rodzaju połączenie, po kilku tygodniach od wszczepienia może on po prostu wypaść (bądź wyciągnie go stomatolog podczas kolejnej wizyty). W podeszłym wieku kość zaczyna zanikać, przez co implant zaczyna tracić swoje podłoże i siłą rzeczy – stabilność. W takiej sytuacji przed zabiegiem implantacji należy poddać się odbudowie kości. Co prawda wszczepione implanty hamują ten proces, to w pewnych warunkach będzie on wciąż postępował. Decydują o tym głównie zaniedbania związane z higieną jamy ustnej, choroby ogólnoustrojowe lub schorzenia tkanek kostnych (np. osteoporoza) czy nawet urazy szczęki.

Wpływ lekarza i pacjenta na trwałość implantów

Trwałość implantów zębowych to wypadkowa działalności lekarza, czynników zewnętrznych, niezależnych, ale również dbałości pacjenta o implanty!

Co ciekawe, już etap decyzji pacjenta w kwestii wyboru gabinetu i lekarza może mieć wpływ na rokowanie, dotyczące okresu żywotności implantu. Przy niskiej jakości materiałach, a także w przypadku braku doświadczenia lekarza wszczepiającego implanty zębowe może okazać się, że implanty trzeba będzie wymienić! Ważną rolę może odegrać wybór gabinetu dysponującego wyposażeniem najwyższej klasy i oferującego implanty o najwyższej jakości. Duże znaczenie może mieć także wybór konkretnego lekarza, którego wiedza implantologiczna, protetyczna i doświadczenie pozwolą na wybór najlepszej metody leczenia implantoprotetycznego. Pacjent musi natomiast z największą starannością dbać o:

• prawidłowe nawyki higieniczne,
  • właściwe nawyki dietetyczne,
  • musi pamiętać o regularnych wizytach kontrolnych,
  • musi zwracać uwagę na to, czy nie pojawiły się objawy mogące zwiastować jakąkolwiek patologię w jamie ustnej,
  • powinien przeprowadzić 2 razy w roku zabieg profesjonalnej higienizacji.
  • troską i obserwacją pacjent musi także otoczyć dziąsła, które stanowią barierę ochronną przed infekcjami zarówno dla zdrowych zębów, jak i implantów.

Czynniki trudne do przewidzenia to choroby pogarszające ogólny stan zdrowia pacjenta. Mają one wpływ na jego układ immunologiczny, hormonalny, biomechanikę kości i stan tkanek miękkich w jamie ustnej.

Podsumowanie

Na żywotność implantów wpływ ma wiele czynników. Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o to, czy implanty zębowe trzeba wymienić. Jak wyżej napisano, zależy to od lekarza, pacjenta i często trudnych do przewidzenia uwarunkowań zdrowotnych. Jednak dotychczasowe obserwacje pozwalają na bardzo optymistyczne sformułowanie prognoz dotyczących żywotności implantów zębowych.

Warte uwagi: Ubytek próchnicowy, czyli co?