Dlaczego implant się rusza?

W niewielkiej liczbie przypadków leczenie implantologiczne kończy się niepowodzeniem. Wpływ mają na to zarówno czynniki biologiczne, sposób przeprowadzenia zabiegu, jak i pozabiegowa higiena. Nie ulega wątpliwości, że implant, który się rusza, wskazuje na problem związany z nieprawidłowym procesem osteointegracji. Co zrobić w takiej sytuacji? Czy jest szansa uratować implant? Przeczytaj niniejszy artykuł, aby poznać odpowiedzi na pytania.

Przeczytaj również: Ubytek próchnicowy, czyli co?

Co się rusza – implant, korona czy śruba?

W znaczniej ilości przypadków, zgłaszają się do nas pacjenci, u których doszło do poluzowania korony osadzonej na implancie a nie samego implantu. To nie generuje dużego problemu. Korona implantu jest mocowana do śruby za pomocą łącznika. Koronę cementuje się do łącznika specjalną masą zwaną cementem dentystycznym. Korona może wiec także się po prostu częściowo odcementować, dają odczucie ruszającego się implantu. W takim przypadku wystarczy dokręcić, ustabilizować, a w ostateczności wymienić założoną koronę, by pacjent odzyskał pełen komfort i spokój. Ten przykład pokazuje, że wyczuwalny ruch w obrębie uzupełnionego zęba wcale nie musi oznaczać niczego złego! W przypadku wystąpienia niepokojących się objawów zachowaj więc spokój i po prostu umów się na wizytę do swojego lekarza. Nie warto na zapas martwić się o swoje implanty zębowe Poznań.

Istnieją również przypadki gdy rusza się śruba gojąca. Jest to element przykręcany do implantu (śruby w kości) w okresie gojenia się dziąseł. W wyniku postępującego procesu gojenia może ona samoistnie się poluzować. Prawidłowo wygojone dziąsło przyspieszy pobranie wycisku i wykonanie korony. Odkręcona śruba gojąca nie jest poważnym problemem, stąd jedna wizyta u stomatologa może go szybko zlikwidować – dokręcając śrubę.

Gdy faktycznie rusza się implant …

Czasem faktycznie dochodzi do sytuacji, w której poluzuje się implant zęba. Jeśli zauważysz u siebie taką przypadłość, umów się na konsultację, najlepiej do specjalisty, który wykonywał zabieg. Rozwieje on twoje wątpliwości i wdroży konieczne leczenie, które powinno usunąć problem. Najczęściej za poluzowanie się implantu odpowiada jedna z dwóch przyczyn. Albo doszło do odkręcenia się łącznika albo implant stracił stabilizację poprzez niewystarczającą ilość tkanki kostnej. Zdecydowanie drugi przypadek jest poważniejszy, ponieważ może być związany z chorobą przyzębia. W sytuacji problemów z tkanką kostną warto poddać się zabiegowi odbudowy kości.

Czym to może być spowodowane?

Do czynników, które mogą spowodować poluzowanie implantu należą:

• Słabe ukrwienie, będące skutkiem przyjmowania leków lub palenia tytoniu.
  • Nadmierne obciążenie implantu, kiedy nacisk podczas gryzienia koncentruje się na implancie, a nie na sąsiednich zębach. Do takiej sytuacji może dojść w przypadku braku odpowiedniego osadzenia korony.
  • Choroby autoimmunologiczne (np. cukrzyca, reumatoidalne zapalenie stawów), na skutek których organizm odrzuca implant zębowy, traktując go jak ciało obce.
  • Czynniki związane z zabiegiem chirurgicznym.

Warte uwagi: Czego nie robić po wszczepieniu implantu?