Co to są miniimplanty?

Miniimplanty nie są, jak mogłoby się wydawać miniaturową wersją dobrze wszystkim znanych implantów. Mają one inny wygląd i zastosowanie. Ponadto zakłada się je jedynie tymczasowo. Dowiedz się, w jakim przypadku trzeba założyć miniimplant i co można dzięki niemu osiągnąć. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj również: Ubytek próchnicowy – czyli co?

Miniimplanty – charakterystyka

Miniimplanty (MDI – ang. Mini Dental Implants) to małe śrubki, zwykle wykonane z tytanu. Z wyglądu są bardzo podobne do zwykłych implantów dentystycznych Poznań, wyróżnia je jednak znacznie mniejszy rozmiar. Rozmiar miniimplantów z reguły nie przekracza średnicy do 3 milimetrów. MDI pełnią rolę korzenia zęba i są stosowane zazwyczaj wtedy, gdy wszczepienie tradycyjnych implantów jest niemożliwe. Zamocowanie miniimplantów zaleca się  pacjentom, u których należy uzupełnić wąską przestrzeń międzyzębową lub u których kości jest zbyt mało, by wszczepić tradycyjny implant Poznań. Na samym początku miniimplanty były wykorzystywane w stomatologii jako podpory stałych mostów, przez co zastępowały w szczęce i żuchwie brakujące zęby. W kolejnych latach miniimplanty wykorzystywano do stabilizacji protez, w szczególności do dolnych zębów.

Miniimplanty jako rozwiązanie tymczasowe?

Miniimplanty zostały wprowadzone na rynek na początku lat 90. XX wieku. Początkowo używano ich głównie jako tymczasowego wspomagania leczenia, jednak obecnie uważa się, że nie trzeba ich usuwać, ze względu na ich „wrastanie” w kość w procesie osteointegracji. W 2002 r. firma IMTEC Corporation uzyskała zgodę FDA (ang. Food and Drug Administration) na stosowanie w trybie długoterminowym miniimplantów dentystycznych. Zaraz po jej wydaniu wzrosło zainteresowanie zabiegami wszczepiania mini implantów.

Na czym polega wszczepienie miniimplantu?

W odróżnieniu od standardowych implantów zębowych, istnieją różne rodzaje miniimplantów. Obecnie, najczęściej stosowany jest mini implant w kształcie wąskiej śruby, z okrągłym czubkiem zwanym O-ring. W przypadku zastosowania tego systemu, konieczne jest umocowanie 4 sztuk mini implantów do stabilizacji protezy.

Mini implanty są przytwierdzone bezpośrednio do protezy. Obudowa mini implantów typu O-ring jest gruba, co powoduje konieczność zmniejszenia grubości protezy, zwiększając ryzyko jej pęknięcia. Ponadto szybko się ona zużywa, przez co konieczna jest wymiana, a to jak wiadomo – generuje dodatkowe koszty.

Jednakże, możliwe jest wykorzystanie nowego i ulepszonego miniimplantu. Należy zastosować co najmniej 2 mini implanty, które posiadają specjalny, opatentowany sposób („locator”) stabilizujący protezę. Ten miniimplant, jest pierwszym i jedynym mini implantem, składającym się z 2 części. Dzięki temu, kość może się z nim zrosnąć. Oznacza to, że szanse na skuteczność tego mini implantu są większe. Mini implanty typu „locator” nie zużywają się zbyt szybko, co również zmniejsza koszty.

Warte uwagi: Co lepsze implanty czy mostek?