Czego nie robić po wszczepieniu implantu?

Każda ingerencja chirurgiczna, której skutkiem jest naruszenie ciągłości tkanek wymaga odpowiedniego postępowania pozabiegowego. Zabieg wszczepienia implantów zębowych jest zabiegiem inwazyjnym. Jednakże to nie powoduje, że mamy się czego obawiać. Jego przewidywalność i skuteczność sprawia, że często jest to najlepsze rozwiązanie pozwalające odbudować utracone zęby. Bardzo ważny jest okres po wszczepieniu implantu, ponieważ wtedy dochodzi do rekonwalescencji, czyli gojenia się ran i akceptacji implantu przez nasz organizm. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się jakich czynności się wystrzegać, aby cały proces leczenia przebiegł pomyślnie i sprawnie.

Przeczytaj również: Ubytek próchnicowy, czyli co?

Jak przebiega okres po wszczepieniu implantu

Pacjent, u którego wszczepiono implanty zębów Poznań, powinien po 2 tygodniach od zabiegu usunąć szwy pozabiegowe. W przypadku implantów wszczepianych w górnej szczęce trzeba wykonać odpowiednie wyciski pod korony lub mosty na implantach. Wykonuje się je 3 miesiące po implantacji. W przypadku żuchwy okres ten można skrócić do 2 miesięcy po wszczepieniu implantów. Ten czas jest niezbędny, aby implanty wstępnie zrosły się już z kością i były mocne.

Poprawnie wykonany zabieg wszczepienia implantu jest tylko połową sukcesu. Zawsze należy pamiętać, by stosować się do otrzymanych od stomatologa zaleceń, dotyczących postępowania po zabiegu chirurgicznym wykonanym w danym gabinecie stomatologicznym. W razie wystąpienia jakichkolwiek niepokojących objawów należy niezwłocznie zapisać się na wizytę do swojego stomatologa, który powinien rozwiać wszelkie wątpliwości i sprawdzić, czy miejsce, w które wprowadzone zostały implanty, goi się poprawnie.

Zalecenia ogólne po wszczepieniu implantu

1. Należy unikać manipulowania językiem w okolicy, w której wszczepione zostały implanty. Takie działania mogą utrudnić proces gojenia i wiązać się z dodatkowymi dolegliwościami bólowymi.
  2. Przez miesiąc od zabiegu należy unikać wizyt na basenie oraz na saunie. Niewskazane jest również korzystanie z solarium.
  3. Warto przykładać zimny okład do policzka przez kilka godzin od zabiegu, co zmniejsza powstały obrzęk – gotowe żelowe okłady można dostać w większości aptek.
  4. Bardzo ważne jest przyjmowanie zapisanego przez dentystę antybiotyku, który zadba o to, by w organizmie nie powstał żaden stan zapalny. Warto również wspomagać się lekami przeciwbólowymi, które zniwelują dolegliwości.
  5. Wskazane jest płukanie jamy ustnej po każdym posiłku specjalnymi preparatami, które mają za zadanie ją oczyścić.
  6. Mycie zębów szczoteczką należy wykonywać bardzo ostrożnie i delikatnie.

Dieta po wszczepieniu implantu

Po zabiegu pacjent powinien ograniczyć do minimum spożywanie posiłków i napojów. Spożywanie ciepłych dań zalecane jest dopiero po upływie 48 godzin. Z diety należy usunąć alkohol oraz barwiące napoje takie jak kawa i herbata. Pacjent powinien też wystrzegać się palenia papierosów – używki upośledzają zdolności regeneracyjnych tkanek, co wydłuża okres gojenia się rany. Dopóki rana się nie zagoi, nie wolno żuć czy gryźć twardych pokarmów stroną operowaną. Nie zaleca się również spożywania ostrych dań, które mogą spowodować podrażnienia okolicy wszczepienia implantu.

Równie ważna jak temperatura posiłków, jest również ich konsystencja. Implantolodzy zalecają unikanie twardych oraz lepkich, mlecznych i mącznych dań, które mogą osadzić się na zębach i ranie pooperacyjnej, a w rezultacie doprowadzić do zapalenia dziąsła i odrzucenia implantu.

Warte uwagi: Uzupełnienia protetyczne – stałe i ruchome