Skąd wiadomo, że implant się nie przyjął?

Na początek nie mamy dobrych wiadomości. Nawet jeśli zabieg wszczepienia implantu został wykonany z najwyższą starannością, przez znakomitych specjalistów i przy pomocy najnowszego, specjalistycznego sprzętu – nie da się całkowicie wykluczyć ryzyka. Mimo to istnieje możliwość, że implant się nie przyjął. Co zrobić w takiej sytuacji? Co świadczy o tym, że implant Poznań się nie przyjął? Jakie objawy powinny Cię zaniepokoić? Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj również: Jak przebiega zabieg implantacji?

Implant się nie przyjął – co miało na to wpływ?

Niezbędnym elementem każdego wszczepiania implantu jest proces osteointegracji. Rozpoczyna się on już w momencie, kiedy do naszej kości zostaje wkręcona tytanowa śruba. Proces ten polega na wrastaniu komórek kostnych, czyli osteoblastów w implant. Osteointegracja, w zależności od umieszczenia śruby trwa od trzech do nawet ośmiu miesięcy. To właśnie w tym okresie nasze ciało przyjmuje implant lub odrzuca je, jako element obcy.

Na powodzenie implantacji wpływają dwa czynniki: przygotowanie miejsca zabiegu (i pacjenta) do implantacji oraz sam przebieg wszczepiania implantu. Jeśli stomatolog zadba o właściwe przeprowadzenie obu procesów, szansa na wystąpienie powikłań będzie znacznie mniejsza. Jednakże że prawdopodobieństwo ich odrzucenia jest ekstremalnie niskie i wynosi nie więcej niż jeden procent.

Istnieją pewne kwestie, które mogą zwiększać prawdopodobieństwo odrzucenia implantu. Poniżej przedstawiamy listę najpopularniejszych czynników, które mają na to wpływ:

• złe ukrwienie, będące skutkiem przyjmowania leków lub palenia papierosów,
  • reakcja alergiczna na implant; implanty są ze stopu tytanowego i zawierają niewielkie ilości niklu,
  • choroby autoimmunologiczne (cukrzyca typu I, reumatoidalne zapalenie stawów), w efekcie których organizm odrzuca implant zębowy jako obce ciało,
  • nadmierne obciążenie implantu podczas gryzienia,

Objawy odrzucenia implantu

Zazwyczaj pierwszą oznaką świadczącą o tym, że implant się nie przyjął i organizm potraktował go jako ciało obce jest stan zapalny dziąsła w okolicy wszczepu. Z czasem pojawiają się także silny ból i opuchlizna. Ponadto mogą wystąpić krwawienia. Oprócz tego powinno się zwracać uwagę na to, czy implant się nie porusza. Jeśli poczujemy jakąkolwiek ruchomość to może ona świadczyć o niepełnym połączeniu protezy z otaczającymi ją tkankami. Żadnego z wyżej wymienionych objawów nie należy lekceważyć, ponieważ może to doprowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych. Implant może również całkowicie odpaść od dziąsła.

Implant się nie przyjął – co dalej?

W zależności od przyczyny odrzucenia implantu dentysta zastosuje odpowiednie środki oraz zleci przeprowadzenie właściwych zabiegów. Jeśli nie doszło do ubytków w tkance kostnej, zostanie przeprowadzona terapia antybiotykowa. W przeciwnym razie konieczna może okazać się odbudowa kości. Lekarz zaproponuje również stosowanie preparatów dezynfekujących, w celu wyeliminowania zakażenia bateryjnego. Stan tkanki kostnej wokół implantu można określić za pomocą przeprowadzenia badania RTG. Jednakże, jeżeli doszło do znacznego ubytku, jednym z rozwiązań może być przeszczep tkanki kostnej w okolice implantu.

Warte uwagi: Protetyka na implantach