chirurgia dentystyczna

Kiedy zęba nie da się już uratować?

Ekstrakcja zębów to zabieg stomatologiczny polegający na usunięciu jednego lub większej liczby zębów. Wykonuje się go w gabinecie stomatologicznym przeważnie w znieczuleniu miejscowym. Współcześnie stomatolodzy są w stanie wyleczyć większość zębów zniszczonych przez próchnicę czy na skutek urazów mechanicznych. Niemniej nie każdy ząb można uratować.  Sprawdź, w jakich przypadkach ekstrakcja zęba jest koniecznością. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj również: Czy implanty są bezpieczne dla zdrowia?

Zęba nie da się uratować… co dalej?

Ekstrakcja zęba to zabieg stomatologiczny, w wyniku którego następuje bezpowrotne usunięcie jednego albo kilku zębów. Wykonuje się go przede wszystkim w przypadku, gdy metody leczenia zachowawczego są nieskuteczne. Ponadto gdy zniszczenie tkanki jest na tyle obszerne, że nie ma szans na wyleczenie czy też odbudowę takiego zęba. Dla wielu osób konieczność wyrwania zęba brzmi jak wyrok, ponieważ wiąże się z faktem, że danego zęba nie można już uratować. Trzeba jednak pamiętać, że w bardzo wielu przypadkach zabieg usunięcia zęba jest konieczny dla zdrowia i sprawnego funkcjonowania całej jamy ustnej.

Ekstrakcję wykonuje się tylko wtedy, gdy ząb wraz z korzeniem nie nadaje się do leczenia. Przed przystąpieniem do zabiegu, stomatolog musi dokładnie zapoznać się z anatomią zęba i umiejscowieniem korzeni zębowych. W tym celu wykonuje się zdjęcie pantomograficzne, nazywane potocznie panoramą. Zdjęcie to dodatkowo może potwierdzić, że zęba nie da się już uratować.

Zabieg polega na zerwaniu wiązadeł, które odpowiedzialne są za trzymanie zęba w zębodole. Na początku następuje zwichnięcie zęba, po czym zostaje on ostatecznie wyrywany. Kolejnym krokiem jest oczyszczanie zębodołu i (w razie konieczności) założenie opatrunku. Gojenie się rany trwa około 2-3 tygodnie. Oczywiście po tym czasie możliwe jest wykonanie uzupelnienia protetycznego w ramach usług Implanty Poznań. Uprzednio jednak specjalista musi przeprowadzić badania diagnostyczne, które potwierdzą, że stan tkanki kostnej pacjenta pozwala na przeprowadzenie zabiegu implantacji. W przeciwnym razie konieczna będzie odbudowa kości.

Kiedy zęba trzeba usunąć?

Są sytuacje, kiedy ekstrakcja jest ostateczną i jedyną opcją. Jakie?

• Martwica lub zgorzel miazgi zębowej – gdy niemożliwe jest przeprowadzenie prawidłowego leczenia, a obecne już są bakterie, przez które dochodzi do rozpadu tkanek. Nieusunięta zgorzel może być poważnym zagrożeniem dla zdrowia.
  • Urazy mechaniczne – konieczność ekstrakcji zęba może nastąpić także po urazie mechanicznym. Na przykład w sytuacji, gdy linia złamania zęba przebiega wzdłuż korzeni lub gdy ząb znalazł się w szczelinie złamanej szczęki/żuchwy.
  • Korekcja wady zgryzu – zdarza się, że przy wadach zgryzu wymagających np. założenia aparatu ortodontycznego konieczne jest usunięcie jednego lub kilku zębów. Ekstrakcji dokonuje się także w przypadku nadliczbowych, dodatkowych czy zatrzymanych (np. zęby mądrości) zębów w jamie ustnej.
  • Choroba dziąseł – wszelkie choroby tkanek przyzębia mogące spowodować zapalenie kości, powstawanie ropni czy nawet utratę podparcia kostnego zęba także kwalifikują go do usunięcia.
  • Silna infekcja – choć większość infekcji spowodowanych przez próchnicę i bakterie da się wyleczyć, może się zdarzyć, że zapalenie będzie tak silne, że żadne antybiotyki już nie działają.

Jak uratować martwego zęba?

Martwy ząb pozbawiony jest żywej miazgi, która zanika z powodu martwicy lub leczenia kanałowego. Martwica może obejmować część lub całą miazgę danego zęba.

Leczenie kanałowe ma za zadanie pozbycie się martwej miazgi z komory oraz kanałów zęba wraz z bakteriami. Po opracowaniu ubytków próchnicowych oraz wykonaniu dojścia do wnętrza zęba stomatolog usuwa martwe masy z wnętrza korony, a następnie przechodzi do manipulacji na kanałach korzeniowych.

Warte uwagi: Co powinno niepokoić po wszczepieniu implantu?