uzupełnienia protetyczne

Co można wstawić po wyrwaniu zęba?

Niekiedy zabieg ekstrakcji, czyli usunięcia zęba jest koniecznością. Do najczęstszych powodów należy jego zaawansowana choroba, głównie próchnica. Zabieg chirurgicznego usunięcia zęba jest także przeprowadzany w przypadku zębów złamanych, przemieszczonych. Bardzo częstą przyczyną usunięcia zębów jest także bardzo zaawansowane stadium paradontozy. Ta choroba ostatecznie i tak prowadzi do wypadnięcia zęba. Co w przypadku utraty zęba? Czym skutecznie go zastąpić? Zanim dojdzie do ekstrakcji, lekarz dentysta powinien zaplanować dalsze postępowanie. Możliwości jest kilka: implant, most, czyli stała proteza uzupełniająca brak jednego lub kilku zębów, lub ruchoma proteza zębowa. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się co można wstawić po wyrwaniu zęba.

Przeczytaj również: Proteza akrylowa czy szkieletowa – co wybrać?

Ubytek po wyrywaniu zęba trzeba uzupełnić!

Usunięcie choćby jednego zęba to problem nie tylko estetyczny! Przede wszystkim jest to kłopot zdrowotny. Dlatego każdą lukę w uzębieniu trzeba jak najszybciej wypełnić. Brak choćby jednego zęba ma ogromny wpływ na zgryz. Dzieje się tak dlatego, że układ stomatognatyczny (kości, stawy, mięśnie w obrębie jamy ustnej i twarzy), jest stale dynamiczny. Po wyrwaniu zęba, pozostałe przesuwają się w kierunku wolnej przestrzeni, przekrzywiają i pochylają. Natomiast w miejscu brakującego zęba dochodzi do zaniku tkanki kostnej. Zanik ten należy jak najszybciej uzupełnić poprzez zabieg odbudowy kości.

W przypadku usunięcia, np. dolnego zęba górny zaczyna wysuwać się z zębodołu (razem z wyrostkiem kostnym), by zamknąć lukę po przeciwstawnym zębie (efekt Godona). Ponadto, nieprawidłowo ustawione zęby są bardziej narażone na próchnicę, ulegają nadmiernym przeciążeniom i szybko się niszczą, a to w konsekwencji może doprowadzić do ich utraty. Następstwem braków w uzębieniu są też kłopoty z żuciem i rozdrabnianiem pokarmu, co z kolei zaburza pracę przewodu pokarmowego. Dodatkowo złe ustawienie zębów może powodować również zmiany zwyrodnieniowe w stawach skroniowo-żuchwowych, a także być przyczyną m.in. bólu żuchwy, głowy czy ciągłego zmęczenia.

Po wyrwaniu zęba – most protetyczny

Jedną z najczęściej wybieranych metod uzupełnienia brakującego uzębienie jest most protetyczny. Jednak już na wstępie należy zaznaczyć, że jest to możliwe tylko wtedy, gdy do utraty zęba dochodzi na odcinku, który jest otoczony pozostałymi zębami. Most protetyczny musi mieć na czym się oprzeć. Wspomniane oparcie stanowią zęby otaczające lukę. Wykonanie mostów polega na przygotowaniu zębów sąsiadujących poprzez oszlifowanie ich. Na przygotowanych zębach, z użyciem odpowiednich materiałów, cementuje się most. Zaletą tej metody jest niewątpliwie czas potrzebny do jej wykonania, ponieważ proces ten można rozpocząć ok. 6-8 tygodni od utraty zęba. Ponadto istotny jest fakt, że nie angażuje żadnych procedur chirurgicznych w procesie leczenia.

Mosty protetyczne zaliczane są do stałych uzupełnień protetycznych, tzn. zacementowanie mostu na zębach filarowych nie pozwala na jego usunięcie przez pacjenta. Jednakże należy pamiętać, że w przypadku rozległego braku zębowego, który obejmuje całe grupy zębowe, nie ma możliwości wykonania mostu protetycznego. W takim wypadku pozostają do rozważenia inne metody leczenia: wykonanie uzupełnienia ruchomego lub implantów dentystycznych.

Po wyrwaniu zęba – implanty

Bez wątpienia, jeśli względy finansowe na to pozwalają, najlepiej jest wykonać implant! Jest to sztuczny korzeń, wszczepiany w kość pacjenta, na którym po pewnym czasie odbudowuje się utracony uprzednio ząb. Jednakże, jak wspomnieliśmy – jest to bardzo kosztowne rozwiązanie. Najczęściej implanty mają postać tytanowej śruby zatopionej w kości szczęki. Tuż po ekstrakcji zęba, można wszczepić implant, co skraca czas niezbędny do uzupełnienia trwale luki w uzębieniu. Warto się przy tym pospieszyć z podjętą decyzją o implantacji, ponieważ po ekstrakcji zanika kość, w której był osadzony ząb i trudniej o skuteczną implantację. Wszczepienie implantu Poznań to najlepsza i najtrwalsza odbudowa brakującego zęba. Dzięki temu pacjent szybko może zapomnieć, że implant tak naprawdę nie jest jego naturalnym zębem, tylko uzupełnieniem.

Dowiedz się więcej o implantach i ich rodzajach!

Po wyrwaniu zęba – proteza

Protezy stomatologiczne mogą służyć do uzupełnienia kilku brakujących zębów (proteza szkieletowa) lub bezzębia (proteza całkowita).  To uzupełnienie wyjmowane, trzeba je codziennie czyścić. Ponadto, co jakiś czas należy ją modyfikować, a zwykle co 5 lat zrobić nową. Problemem jest też zanik kości pod protezą, co utrudnia jej ustabilizowanie. Przeczytaj o różnicach między implantem a protezą zębową!

Warte uwagi: Co można jeść po wszczepieniu implantu?