implanty dentystyczne

Co można jeść po wszczepieniu implantu?

Nie ulega wątpliwości, że implanty zębów odtwarzają wszystkie funkcjonalne aspekty naturalnych zębów. Po ich wstawieniu ponownie możesz cieszyć się pełnym uśmiechem i komfortem gryzienia nawet twardych pokarmów czy żucia gumy. Zarówno w tym, jak i każdym innym aspekcie, implanty stomatologiczne nie są więc żadnym ograniczeniem. Jednakże, zanim wrócisz do standardowego funkcjonowania, powinieneś zastosować specjalną dietę. Wspomoże ona proces gojenia się ran i pomoże przyzwyczaić się do implantów. Co jeść po zabiegu? Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj również: Kiedy zęba nie da się już uratować?

Co jeść po zabiegu implantacji?

Można powiedzieć, że wszczepienie implantu zębowego to połowa sukcesu. Dieta po wszczepieniu implanta opiera się głównie na pokarmach o miękkiej i płynnej konsystencji. Pierwszy posiłek można spożyć po upływie 2-3 godzin od aplikacji wszczepu. Najlepiej, gdy danie będzie występowało w formie upłynnionej. Może być to zupa, koktajl, czy mus owocowy. Ponadto w pierwszych dniach po zabiegu trzeba zadbać o temperaturę potraw. Powinny być letnie lub chłodne, dzięki czemu nie podrażnią gojących się ran. Stanowczo wykluczone jest także palenie papierosów, picie alkoholu i napojów gazowanych.
Wraz z upływem czasu można wprowadzać produkty stałe, przy czym zaleca się unikania bardzo twardych produktów (jak np. orzechy). Ważne, by podczas jedzenia pacjent gryzł stroną nienaruszoną. Do normalnej diety można wracać po zdjęciu szwów, czyli po ok. 4-6 tygodniach od wszczepienia implantów, chyba że zalecenia stomatologa są inne.

Unikaj produktów mlecznych

Nabiał może uszkodzić miejsce wszczepienia implantu. W okresie rekonwalescencji ważne jest, aby nie spożywać pokarmów o dużej zawartości wapnia. Unikanie produktów mlecznych zapobiegnie reakcji zapalnej w tkankach jamy ustnej. Jedzenie mięsa mielonego może pomóc Ci uzyskać zalecaną dzienną dawkę białka, natomiast owies wymaga minimalnego żucia. Dodatkowo, owies jest doskonałym źródłem błonnika i węglowodanów. Ponieważ produkty mleczne mogą wywoływać reakcję zapalną w tkankach jamy ustnej, unikanie ich podczas procesu rekonwalescencji jest ważne dla zapewnienia, że implant pozostanie na swoim miejscu.

Zawartość wapnia w produktach mlecznych pomaga odbudować minerały utracone podczas procesu gojenia. Jedzenie miękkich owoców po zabiegu wszczepienia implantu zęba jest korzystne, ponieważ wymagają bardzo mało żucia. Szczególnie korzystne są koktajle mleczne, ponieważ są sycące.

Co jeść? Ogólne zalecenia pozabiegowe

• pierwszą noc po zabiegu śpij z głową ułożoną wyżej niż reszta ciała,
  • zaleca się rezygnację z aktywności na siłowni czy biegania,
  • jeść należy dopiero po upływie miejscowego znieczulenia, najwcześniej po 2 h od zabiegu,
  • po jedzeniu przepłukiwać krótko jamę ustną zimną wodą oraz stosować płukankę zaleconą przez lekarza,
  • nie dotykać i nie myć szczoteczką okolicy rany przez 14 dni po zabiegu. Jednakże pozostałe zęby należy czyścić jak zwykle szczoteczką z pastą do zębów zachowując ostrożność,
  • przy ewentualnych krwotokach skontaktować się natychmiast z lekarzem dentystą,
  • zaleca się picie dużej ilości wody nawet jeśli nie odczuwa się pragnienia- odpowiednie nawodnienie tkanek wspomaga regenerację,
  • gojenie wspomaga suplementacja witaminy C i D3 lub spożywanie pokarmów bogatych w te witaminy.

Warte uwagi: Jak poznać, że ząb jest martwy?