implanty dentystyczne

Czy implant może się nie przyjąć?

Nie ulega wątpliwości, że wszczepienie implantu jest zabiegiem inwazyjnym. Jest to podstawowy powód tego, że implant może się nie przyjąć, nawet jeśli leczenie przebiegało całkowicie poprawnie, a pacjent w odpowiedni sposób dbał o zęby. Jednakże są to pojedyncze przypadki. Według literatury naukowej jedynie 2% zabiegów kończy się niepowodzeniem. Taki stan rzeczy może mieć różne powody, np. niewystarczająca ilość tkanki kostnej pacjenta i brak reakcji na ten problemem poprzez zaniechanie odbudowy kości. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj również: Czy można żyć bez zęba?

Z jakich powodów implant może się nie przyjąć?

Istnieją trzy główne czynniki, które stanowią o powodzeniu bądź niepowodzeniu zabiegu implantacji. Dlaczego zdarza się, że zabieg w ramach usług Implanty Poznań kończy się on niepowodzeniem? Oto najczęstsze powody takiego stanu rzeczy.

Po pierwsze, aby można było powiedzieć, że integracja implantu z kością przebiegła pomyślnie, ważna jest jakość implantu. Szczególnie mam na myśli materiał, z którego się go wykonuje. Implant powinien być wykonany z metalu czystego pod względem składu chemicznego i sterylności. Jakość implantów potwierdzana jest odpowiednimi certyfikatami.

Po drugie, bardzo ważnym warunkiem, dzięki któremu implantacja przebiegnie bezproblemowo jest dobór właściwego specjalisty. Nie każdy wie, że lekarz, który ma przeprowadzić zabieg implantacji, powinien posiadać odpowiednie kwalifikacje, świadczące o jego wykształceniu w zakresie implantologii. Ponadto jego wykształcenie, zdobyta wiedza teoretyczna, powinny być potwierdzone praktyką! Przed specjalistą stoi na proste zadanie, bowiem musi on właściwie zakwalifikować Pacjenta do zabiegu na podstawie wywiadu i przeprowadzonych badań. Powinien wziąć pod uwagę przede wszystkim jego stan zdrowia i warunki anatomiczne. Dlaczego? Ze względu na to, że celem jest wykonanie zabiegu, który wymaga precyzyjnych, zaawansowanych umiejętności.

Ostatnim ze wspomnianych trzech czynników, które stanowią podstawę udanej implantacji dentystycznej, jest zachowanie pacjenta. Mam na myśli w szczególności stosowanie się do zaleceń, przekazanych mu przez specjalistę po zabiegu właściwym. Najważniejsze jest przestrzeganie higieny jamy ustnej, ponieważ to może ustrzec pacjenta przed ryzykiem wystąpienia stanów zapalnych, a w konsekwencji – przed odrzuceniem implantu. Ponadto wśród przyczyn odrzucenia implantu można wymienić również wszelkie choroby autoimmunologiczne oraz zbyt duże obciążenie implantu,  które ma miejsce, kiedy jest on nieodpowiednio dopasowany do uzębienia pacjenta.

Po czym poznać, że implant się nie przyjął?

Pierwszym objawem, świadczącym o tym, że implant zęba został odrzucony przez organizm, jest utrata masy kostnej w jego okolicy. Specjalista może to dostrzec poprzez wynik badania RTG. Wspomniana utrata jest widoczna na zdjęciu. Kolejne objawy są już odczuwalne przez pacjenta. Spośród nich wymienić można między innymi ból, krwawienie i opuchliznę oraz ruchomość implantu. Bardzo istotna jest szybkość reakcji na objawy, ponieważ im krócej zwlekamy, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że implant może zupełnie się nie przyjąć.

Dlaczego tak się dzieje? Za wystąpienie tych symptomów może być odpowiedzialne zakażenie bakteryjne. Z tego względu w początkowej fazie gojenia dentysta zaleca na ogół przyjmowanie antybiotyku oraz stosowanie środków dezynfekcyjnych.

Warte uwagi: Implanty na raty – czy to możliwe?